Lantionpohja on kehon keskus, jonka antama tuki säteilee koko muuhunkin kehoon. Parasta lantionpohjassa on se, että sen kuntoon ja hyvinvointiin voi vaikuttaa itse ja lantionpohjarakkaus tarkoittaakin mielestäni sitä, että on halua ja tahtoa huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Lantionpohjan tila vaikuttaa monenlaisiin kehontoimintoihin ja sitä myöten myös ihmisen seksuaaliterveyteen, nautintoon ja itsetuntoon.

Rakastutaan, hellitään, hoivataan, annetaan toiselle kaikkemme. Sitten kun suhde arkistuu, panostuksemme vähenee tai jopa lakkaa, lantionpohja unohtuu. Parisuhteessa ei riitä, että kerran sitoudutaan ja sitten kaikki luonnistuisi ihan tuosta noin vain. Parisuhdetta tulee säännöllisesti huoltaa. Sillä vaikka sinä ja kumppanisi olisitte koko ajan samat, niin moni asia muuttuu – erilaiset elämänkäänteet muovaavat suhdetta, vievät teitä välillä loitommas toisistanne, välillä taas lähentäen välejä, ja vaikka pysytte samoina, ette samanlaisina kuin silloin suhteen alkutaipaleella. Yhdessä ja erikseen koetut ja tunnetut asiat muuttavat suhdetta jatkuvasti ja se mikä välillänne toimi alussa, ei välttämä toimi enää nyt. Hyvän ja onnellisen parisuhteen säilymiseksi molempien osapuolten tulee tehdä töitä, nähdä vaivaa yhteisen hyvän eteen, hoivata ja huoltaa suhdetta.

Kuvittele, että suhteesi lantionpohjaan on kuin parisuhde! Vaikka teillä kerran synkkaisi, se ei tarkoita että suhteenne toimii täydellisesti elämänne loppuun asti tekemättä mitään sen hyväksi. Sinä ja lantionpohja olette ja pysytte, mutta molemmissa tapahtuu muutoksia – kehossasi lantionpohjan ympärillä ja sinussa oman elämäsi ja mielesi ympärillä. Lantionpohja vaatii huomiota ja harjoittelua läpi koko elämän ja erityisesti silloin, kun elämä mullistuu oikein kunnolla kuten raskauden ja synnytyksen yhteydessä. Synnytyksen jälkeen se vanha tuttu lantionpohja voikin tuntua aivan eri tyypiltä kuin aiemmin. Kutsut sitä, mutta se vastaa vähän laiskasti. Ei kannata kuitenkaan luovuttaa, vaan sinnikkäästi luoda yhteyttä välillenne uudestaan. Mieti mistä lantionpohjasi tykkää, kuinka voisit kohdella sitä kunnioittavasti ja siten voittaa sitä puolellesi. Kun sinä annat lantionpohjallesi hyvää, antaa lantionpohjasi sinulle hyvää takaisin moninverroin.

Lantionpohjalihasten harjoittelun ei tarvitse olla pakkopullaa, vaan se voi olla helppoa ja hauskaa ja nautintoa tuottavaa. Lantionpohjaa harjoittaessa on lihasten vahvistamisen lisäksi tärkeää muistaa myös rentouttaminen, erityisesti synnytykseen valmistautuessa, mutta muutenkin. Kannattaa viimeistään nyt lähteä ottamaan lantionpohja haltuunsa.

Tähän kirjoitukseen inspiroi Rakasta lantionpohjaasi -kampanja ja #lantionpohjalokakuu.

%d bloggaajaa tykkää tästä: